goudoever.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
Mooie uitspraken:
Geld maakt niet gelukkig, dromen realiseren wel

Face your fears and live your dreams
New York - 1

Het was een vroege start van de dag, want de taxi stond om 5.15 uur voor de deur; oh, wat heb ik daar een hekel aan, maar ja, daar wordt geen rekening mee gehouden. We vlogen vanaf Brussel naar New York en dat zou om 10.30 uur zijn. Om niet in de files rondom Antwerpen en Brussel terecht te komen moesten we dus zo vroeg weg, zodat we ‘lekker’ vroeg op de luchthaven waren. Vlucht was prima en we waren rond 1 uur op JFK airport geland. Zo voorspoedig als de vlucht ging, zo langzaam ging de douane en daar hebben we echt heel erg lang in de rij gestaan om vervolgens nog heel lang op de taxibus te moeten wachten. Het is de woensdag voor Thanksgiving en dat betekent dat iedereen de volgende dag vrij is en dus naar huis wil…. Uiteindelijk waren we eind van de middag in ons hotel en toen we New York binnen reden hadden Gwen (mijn schoonzusje) en ik allebei hetzelfde gevoel….hoe gaan we dit in godsnaam overleven!!?? Het was zo ontzettend overweldigend, dat is niet uit te leggen. Ik zat echt te rekenen, het is nu woensdag en zondag terug dus dat betekent 4 dagen doorbijten en maar hopen dat we zondag halen…..hahahaha, ja ik moet er nu zelf om lachen, maar dat voelde dus echt zo (net een stel provinciaaltjes die nog nooit weg zijn geweest en voor het eerste een grote stad zien). In het hotel (met 1600 kamers!!!!) moesten we weer heel erg lang in de rij staan voor we ingecheckt werden. We zitten op een fantastisch mooie plek, erg centraal in NY, tegenover het Madison Square Center, dus helemaal perfect om hiervandaan van alles te ondernemen.

Bruno is onze gids, samen met zijn partner Janny en we werden dezelfde avond nog meegenomen naar Times Square…konden we beetje wennen zeg maar…aan de metro…aan de drukte….aan NY, en dat wennen ging eigenlijk buitengewoon snel; we zaten er zo in (of we een andere keus hadden…..).

Hier staan we samen op Times Square:

Er is daar in de buurt een M&M store van 3 etages (ja, dit is GEEN typefout), alle kleuren en smaken M&M’s die je maar kunt bedenken die heb je daar en allerlei merchandising artikelen en druk dat het er is, niet normaal meer; dit zijn toch dingen die wij ons hier helemaal niet voor kunnen stellen:

Het Empire State Building was regelmatig in andere kleuren te zien:

Het grootste en bekendste warenhuis Macys. De dag na Thanksgiving is Black Friday waar alles met enorme kortingen wordt verkocht en daar staan mensen echt uren voor in de rij. Er gaan zelfs zaken om middernacht open om met deze enorme uitverkoop te beginnen en je kunt er echt over de hoofden lopen:

Ik vond het heerlijk om domweg achter een gids aan te lopen en er gewoon op te vertrouwen dat hij ons op de beste plekjes brengt op de meest effectieve manier. Mijn laatste reis was Australie en daar heb ik echt elke seconde zelf moeten regelen (is toch stuk vermoeiender). Paar keer gebruik gemaakt van het prima metro stelsel:

Rond 8 uur waren we weer terug in het hotel en wij zijn gelijk even gaan checken of we nog kaartjes konden kopen voor de New York Knicks (NBA) die vrijdag spelen; we hadden dit al geprobeerd online vanuit Nld en daar liepen we vast op de belachelijk hoge service fees die berekend werden (en wat dan pas opkomt vlak voor je de uiteindelijke betaalknop in moeten drukken….) en ja hoor, we hebben kaartjes!!!! Ondertussen waren we natuurlijk al compleet over onze slaap heen (de vlucht duurde ruim 7 uur en je gaat 6 uur terug in tijd en dan ga je maar een paar dagen en dat is eigenlijk te kort om moeite te doen om over de jetlag heen te komen) dus we passen ons gewoon aan het NY ritme aan en hebben lekker met nog een paar van onze groep zitten borrelen in een Ierse pub om de hoek bij ons hotel. We zijn hier trouwens met een groep van in totaal 12 (3 stellen, 1 vader met zoon, en Gwen en ik en Bruno en Janny).

Hierbij nog wat algemene straatbeelden van NY; dit is de weg waar ons hotel aan ligt (2 foto’s):

Ja, alles in Amerika is groter en imponerender dus ook de politiewagens:

Als ik deze auto’s zie, dan is het eerste dat in me opkomt: he daar rijdt Bruno of een van zijn chauffeurs, maar dus ff niet in NY (en daar stop je dus snel mee, want je ziet de hele dag niet anders...):

Het stratensysteem is fantastisch en eenvoudig (als je je erin verdiept hebt, ik dus niet….):

Ook de bus is geel:

En dit vind ik eigenlijk wel een fantastische uitvinding: bij elk restaurant hangt zo’n bord met een letter. Letter A betekent dat je een goed restaurant hebt en voldoet aan de kwaliteitsnormen!!! Iedereen doet dus zijn uiterste best om die A te krijgen (en daarna om die te behouden) want de concurrentie is moordend; waarom zou iemand gaan eten in een restaurant met een B als er zoveel restaurants met A in de buurt zijn!?). Lijkt me wel leuk systeem voor Nederland (en de rest van de wereld); het zet je wel op scherp als restauranthouder: